Annons
Senast inloggade
Annons

Vill ha en mer harmoniska trädgård men......

Isa & McGuinness / Zon 2
jun 28 2012 / 8 Kommentarer / 61 visningar

När jag går ut på min baksida händer det ibland att man känner sig knockad av färgerna. Totalt kaos som jag älskar men jag vill ha en mer harmonisk trädgård och inte få en käftsmäll när jag tittar till lite snabbt.

Planerar att ge bort eller kasta de gula växter jag har men när jag väl är ute i trädgården smälter hjärtat och känslan att ta bort dessa försvinner fortare än kvickt. Det finns också en del orangea växter och en del röda som är lite störande. De växter som jag hädanefter köper kommer inte vara vare sig gula eller röda och likaså de växter som jag sår.

Undrar nu lite hur ni gör när det blir lite av fel färg på de växter ni har i era trädgårdar. Skänker ni bort dem eller låter ni dem finnas kvar trots att det inte alls är vad ni tänkt eftersom ni tycker om dem ändå?

En ros som jag kommer spara hur jag än gör är mina älskade Alchymist eftersom jag tycker om dem så mycket och för att de gör mig glad.

Kommentarer

Ulf Eliasson z 1 / jun 28 2012 / 15:45

Jag färgsorterar.... det bir mindre rörigt för mig som har många olika om de med samma färger står ihop. Inte till 100% alltså, men t ex i det jag kalla svensk-finska avdelningen är det i huvusak vita blommor och så får det finnas en och annan gul och blå planta. 

Gula växter anses svårt, men jag kan inte vara utan dem. Den gula avdelningen är dock den som ligger längst bort från huset eftersom gult och orange är de färger som syns bäst på håll. Blått ser ju bara grått ut på håll och rosa tenderar att försvinna i grönskan på avstånd. 

Anna NV Uppsala / Zon 3-4 / jun 28 2012 / 18:32
Jag tror också på att gruppera dem, då upplever man det som mindre rörigt. Mycket gröna bladväxter lugnar också ner och bilder ihop. Hosta, gräs, ormbunkar.
Ulf Eliasson z 1 / jun 28 2012 / 18:53

Jag håller med Anna - det gröna är viktigt. Det kan också vara häckar av grönt som lugnar, eller passager helt utan blommor, bara blader. Jag har själv planterat ligusterhäckar, raka avsnitt om kanske två meter, både som bakgrund men också mitt i planteringarna för att ge lugn. Bakom vissa häckar finns höga perenner som bara syns när de är i blom. 

Det blir också lite spännande om man inte kan se allt utan måste färdas i en trädgård. "Vad finns där bakom?"

Innolina / jun 28 2012 / 22:59
För ett par år sedan tog jag tag i min röriga trädgård. Jag grävde helt enkelt upp allt som blommade i gult, orange och rött. Hade inte hjärta att kaste dessa stora fina plantor så de har nu fått nya hem i grannträdgårdarna. Kul att glädja andra samtidigt som man rensar upp i sin egen täppa. Nu håller jag mig till färgskala i lila-blått-rosa och vitt. Trädgården känns mycket mer harmonisk och lugn. Jobbar nu med att få in mer grönt, tex Hosta.
Marlene L / jun 28 2012 / 23:30
Jag gillar både både och, alltså rätt komponerat och inte komponerat alls. Naturen är rätt finurlig. Fast man planterat två färger som inte alls går ihop brukar det växa in i vartannat så att det till sist blir vackert.
petrazon1 / jun 29 2012 / 13:16

Jag kände samma sak med min lilla trädgård. Har en ny trädgård som bara är fem år gammal. Det har blivit mycket "denhärblommanärjusåfindenmåstejagha"...

I vintras satt jag och tittade på mina foton från trädgården och planerade och surfade och lät mig inspireras av bloggar och alltomträdgårds forum. Det var när jag läste någonstans att man ska hålla sig till högst tre färger men gärna i många olika nyanser som det liksom klickade till och jag förstod hur jag skulle gruppera mina rabatter. Den här säsongen har jag har flyttat om massor med blommor och kompletterat med mycket gröna växter, typ hosta och alunrot.

Mohlin, Danmark / Zon 0 - 1 / jun 29 2012 / 17:35

Jag har alltid vitt som grundfärg, så stoppar jag in andar färger efterhand. men det gör att det ändå blir en "tråd" i röran.

Flytta runt på växterna lite, samla färgerna så det blir mindre sillsallad.

Isa & McGuinness / Zon 2 / jun 30 2012 / 01:40

Tack för alla svar. Jag skulle väldigt gärna vilja göra flera rum i trädgården men det går inte. Dels är det en ganska liten trädgård men så har jag en man som inte vill ha det så. Vi har kommit till en kompromiss där vi båda vinner lite men samtidigt förlorar vi lite på köpet men så får det vara.

Igår tog jag bort flera av min knallorangea papaver orientale och det kändes inte så farligt eftersom jag har dem kvar på ett ställe. Så fort de blommat över på den platsen klipps de ned.

Eftersom jag har en massa rosor jag inte vet färgen på efter det att jag tog hem dem från landet förra året så måste de först få slå ut och det hinner de flesta av dem att göra i år. Jag kommer planera efter deras färger och förhoppningsvis visar de redan i år på ett ungefär hur höga de kommer bli. Jag vet att jag har flera gula rosor men de kommer få vara kvar i trädgården.

Ska som sagt var planera min trädgård och gör det under tiden som växterna slår ut och bekänner färg.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons