Annons
Senast inloggade Anette på Solbacken Annika, numera i Skåne Johnny Rolf i Västmanland Inger P
Annons

Vita bleka blad på tomatplantorna

Åsa i västerbotten
jun 04 2004 / 7 Kommentarer / 2301 visningar

Hejsan Är lite bekymrad över mina tomatplantor. Har planterat om dom i hinkar och ställt ut dom i ett "tomattält" som jag köpte på Rusta. Det har varit varmt på dagarna och ner mot 10 grader på nätterna. Bladen på en del sorter har börjat bli vita så jag undrar vad jag kan göra för att hjälpa dom. Är det den stora temp skillnaden eller har jag vattnat för mycket? Har dränerat väl men har inget hål i botten på hinkarna. Tacksam för snabbt svar! Åsa

Kommentarer

JL på Skarpö / jun 04 2004 / 08:41
Vita blad kan bero på för stark sol. De bör nog klara 10 grader, är det kyla som är problemet brukar (åtminstone hos mig); bladen bli blåaktiga. Mer konkret besked från tomatexperterna? /JL
AnLe / jun 04 2004 / 08:45
Jag satte ut mina tomater efter att haft dem i ett kallföråd (utan dagsljus);.Jag gjorde den blundern att jag satte dem i direkt sol (friland);, på en dag blev alla blad vita och tomatplantorna såg vissna ut. Skrev hit och fick reda på att det var för häftigt att göra så och att jag nu kanske fick vänta några veckor på att de hämtade sig och kunde börja blomma och ge skörd. Jag fick reda på att skördetiden kunde bli fördröjd några veckor. Jag hoppas att de tar sig igen men det ser dystert ut. Mitt lilla råd är att ta tomaterna och tomattältet och ställ på ett lite mindre soligt ställe. /Anna-Lena
Chrissie / jun 04 2004 / 08:45
Vad är tältet gjort av, hur varmt blir det därinne en varm dag?
Åsa i västerbotten / jun 04 2004 / 08:48
Jag öppnar det på dagarna annars blir det bastu där!! Står i solen till ca 13.00
Katarina i Väst / jun 04 2004 / 08:51
Min erfarenhet är också att en del blad kan bli litet vita i kanten av kraftig sol tidigt på säsongen, men jag har inte märkt att blomning och skörd skulle påverkas. Plantorna ser bara rätt tråkiga ut,men de brukar klara sig.
Åsa i västerbotten / jun 04 2004 / 08:55
ok TACK snälla för era svar. Ska placera dom i lite mera skugga. Dom ser inte vissna ut utan det är mera färgen som bleknat lite. Åsa
Ketty i Åkersberga / jun 04 2004 / 08:55
göra hål i botten av hinkarna! Annars kommer jorden att ruttna! Redigerad 2004-06-04 08:55:46
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Problemlösning December