Dränering hos torvblandningar

31 juli, 2017 kl. 10:45
496 visningar

Jag har mätt upp dräneringen för några olika jordblandningar genom att ta tiden för vattnet att sjunka 1 cm (när jorden redan är mättad på vatten), se bifogad tabell. Med ”Loose” menar jag nästan helt okomprimerad (som jag kanske skulle göra med en liten fröplanta), med ”Dense” menas komprimerad så mycket som jag tycker behövs för att en 1m inomhuspalm ska stå stadigt.

Några slutsatser, ifall man vill ha bra dränering:

1. Torvblandningar ska alltid hållas så lösa som möjligt! Konstigt att det inte ens nämns på de påsar jag har, det borde stå med röd text.
2. Att addera grov sand 1-2mm eller annat dränerande material har oftast ingen effekt upp till minst 30%, ofta upp till kring 50%. Det beror sannolikt på att de fina partiklarna (i främst den mörka torven) fyller ut håligheterna mellan sandkornen, särskilt om den kompakterats.
3. Torvblandningar är nog bra till alla små och kortlivade växter, men om man som jag har en stor palm (> 1 m) som lever flera år och som kräver tilltryckt jord för att står stadigt ens inomhus, så duger de inte.
4. Den enda torvjord jag hittat i Sverige utan mörk torv är Hasselfors Solmull, som funnits sen 1961 och tycks mycket impopulär eftersom bara Granngården tycks ha den. Jag tar nu till mina palmer 50% Solmull (varianten med kalk & näring), 40% vermikulit (silad så att 1-5mm, vermikulit och Seramis är de enda material med vattenhållning och CEC jämförbart med torv, och Seramis är lite dyrare) och 10% sand 2-4 mm (man skulle kunna ersätta detta med vermikulit men jag hoppas sanden ska hjälpa vermilkulit och torv att inte kompakteras, även på sikt). Detta är test nr ”R” i tabellen.

Jag kollade även på Hasselfors P-Jord och Weibulls så- och kaktusjord KRAV som sägs ha 65-70% ljus torv, men de ser alldeles för finfördelade ut. Om man frågar en tillverkare varför de har i mörk torv så säger de att det förbättrar vattenhållningen och det är på sätt och vis sant: Mörk torv har generellt mer av de ”halvstora” porer som innehåller vatten som är svårt för växten att suga ut, så att växten slokar och ägaren hinner se det innan det är för sent; utan dessa halvstora porer riskerar man att den blir tvärtorr. Och det har bevisats (av Verdure) att en blandning av lika delar ljus och mörk torv kan anses lika bra som ljus torv. Men man använder såvitt jag vet mörk torv bara i Sverige och Holland. I resten av världen är enbart ljus torv vanligt. Och de ”halvstora porerna” kan man även få genom att ha mer finriven ljus torv. Jag vet inte vad Solmull innehåller men det är fraktion 0-35mm och ser ut att vara från fint till mer grovt.

Komponenter:
* ”Rölunda” är Rölunda Såjord (45% ljus torv, 45% mörk torv och 10% fin sand).
* ”P-Jord” är Hasselfors P-jord (65% ljus torv (H2-H4), 30%mörk torv (H6-H8) och 5% sand, fraktion 0-35mm)
* ”Sand” är akvariesand 2-4mm
* ”Vermikulit” storlek enligt påse; ”S” betyder silad så att >1mm, ”NS” betyder icke silad (men jag undvek dammet)

Kommentarer:
* Test A & B var en blandning som legat i en säck 6 månader. Test M t o m Q är samma jord men ny förpackning.
* Det kan vara svårt se vattennivån när där är vermikulit
* ”Note 1”: Jag provade även extra hög komprimering, till en grad jag aldrig skulle använda i verkligheten, för att kolla så att det inte är stor variation i resultaten pga vad jag tycker är ”lagom” kompakthet. Resultat: 20s.
* Kruka h=10, D=7-11cm

Jag är inte säker på hur viktig dränering är allmänt sett och för palmer, eftersom i den bästa akademiska bok jag vet om krukväxtjord, ”Media and Mixes for Container-Grown Plants” av A C Bunt 1988, står att tumregeln är att 10-20% av volymen ska vara luft efter vattning men att det beror på växtslag och att bland de minst krävande är palmer och rosor som behöver 2-5%. Dock har jag just bytt ut min gamla mix (Rölunda såjord + 20-40% sand 2-3mm) mot den jag beskrev ovan med vermikulit och Solmull, och kan konstatera att rötterna i många fall ser ut att ha svårt att ta sig fram, och många i forum om palmer säger att dränering är viktigt. Jag vet inte heller vad som bör anses tillräckligt snabb dränering. Jag diskuterade med en kunnig person som arbetat med jord i många år och han tyckte inte att 1 minut för dränering lät så farligt. Han citerade också en test med Solros i 2 blandningar, en ”billig” (mycket fin torv) och en ”dyr” (med mer struktur) och det växte minst lika bra i den billiga, vilket skulle indikera tillräcklig syretillgång.

Jag kan även berätta om 2 undantag hos mig, växter som haft Rölunda+sand där rötterna vuxit bra. Det ena är en ”Lipstick Palm” som snabbt fyllde krukan med rötter vilka i sin tur skapar dränering (de har ju samma effekt som sanden) och vattnet sjunker en cm per sekund! Det andra är alla mina fröplantor men det är för att jorden varit mkt lös. Alla andra stora palmer har tagit kring 1s att sjunka 1cm.

Jag bifogar även en bild från ”Iowa Agriculture and Home Economics Experiment Station Special Report No. 99, 1997, Plant Growth Chamber Handbook, Chapter 7 – Plant Culture in Solid Media, by Prof L A Spomer et al” som är den enda jag sett som tydligt visar det jag tror är sant angående dränering: Att det viktiga är att ha så lite fint material att hålrummen (mellan sandkorn, grov torv, vermikulit osv) inte fylls ut.