Orkidéer – här är allmäna skötselråd

8 februari, 2008 kl. 15:23
16450 visningar

Maria Feltsten undrade om jag inte kunde börja med en orkidéserie och det var en bra och rolig idé så nu kör jag igång. Jag tänkte börja med lite grundläggande skötselråd som passar de flesta av de orkidéer vi odlar inomhus. Senare kommer jag presentera olika släkten och arter med både text och bilder. Det blir förstås de släkten/arter jag har erfarenhet av själv och fotona kommer vara mina egna. Nu är det ju inte alla mina orkidéer som vill blomma… så några får jag kanske presentera med endast bild på bladen. Jag provar att först skriva texten i Word och sen klistra in den här. Hoppas nu det funkar och att allt inte stuvas om när jag trycker på ”Skicka”…

Inomhusorkidéer

 

Växtsätt: En del har uppsvällda ”stammar”, så kallade bulber, med bladen utmed eller i toppen av bulberna. Dessa orkidéer växer i sidled (sympodialt, t.ex. Dendrobium). Andra saknar bulber och växer uppåt (monopodialt, t.ex. Phalaenopsis). Orkidéer växer långsamt och det vanliga är att det kommer en ny bulb eller ett nytt blad om året.

 

Placering: De flesta orkidéer vill ha så mycket ljus som möjligt, samtidigt som direkt sol lätt kan ge brännskador på bladen. Ett söderfönster med en mycket tunn gardin för rutan är det bästa. Öst- eller västfönster går ofta bra men även de kan behöva skuggas under våren/sommaren när solen strålar som mest. Några orkidéer klarar att stå i norrfönster, t.ex. Phalaenopsis, Ludisia och vissa Paphiopedilum. De flesta av våra inomhusorkidéer gillar att få bo utomhus under sommaren (mitten av juni till slutet av augusti) och för många är det nödvändigt för att blomningen ska stimuleras.

 

Temperatur: Varierar väldigt! En del släkten vill växa svalt (ca 20 grader på sommaren och 10 grader på vintern), andra vill växa varmt (upp till 30 grader på sommaren, helst inte under 18 grader på vintern). Temperaturskiftningar på ca 5 grader mellan natt och dag gynnar blomning, därför är det fördelaktigt att låta orkidéer bo utomhus under sommaren.

 Luftfuktighet: Orkidéer älskar hög luftfuktighet och kan se lite anskrämliga ut i torr inomhusluft. Häng luftfuktare på elementen eller ställ orkidékrukorna på brickor eller i snygga lådor med lecakulor på/i. Häll på vatten så lecakulorna täcks men se till att vattnet inte når botten på krukorna. 

Vatten: Kalkfattigt! Regnvatten är det bästa. Kalkfattigt kranvatten (som det i Stockholm) kan gå bra. Är kranvattnet kalkrikt, och regnvatten ej finns att tillgå, kan man sila kranvatten genom naturell torv för att få bort kalken. Vattna genom att antingen doppa ner krukan i en hink med vatten eller genom att sätta krukan i en pyts och vattna ovanifrån med vattenkanna tills nästan hela krukan står i vatten. Ta upp krukan på en gång och låt vattnet rinna av. Se upp så att inget vatten hamnar i bladvecket (torka i såna fall genast bort) – det kan orsaka röta och Phalaenopsis är extra känslig för detta.

Orkidéer avskyr att stå med vatten kring ”fötterna”. De flesta orkidéer vill att komposten torkar upp ordentligt mellan vattningarna. På sommaren kan det vara lagom att vattna en gång i veckan medan det på vintern kan räcka med en gång varannan vecka. Hur ofta man bör vattna beror på mycket, så som art, krukstorlek, kompostsammansättning, placering. Vissa orkidéer behöver en helt torr period på en eller ett par månader under vintern. Orkidéer är över lag mycket torkresistenta. Det är svårt att torka ihjäl en orkidé men väldigt lätt att vattna ihjäl den.

 Näring: Orkidéer klarar inte av vanlig blomsternäring i den koncentration som rekommenderas för vanliga krukväxter. Använd särskild orkidénäring eller ta ca fem droppar Blomstra (eller liknande) till en liter vatten. Ge endast näring under tillväxtperioden och gör det då vid varannan vattning. Orkidéer som växer eller blommar mitt i vintern (som Phalaenopsis kan göra ibland) kan få näring en gång i månaden denna tid. 

Kruka: Plastkrukor är att föredra eftersom salter inte fastnar så lätt i dem. Använd helst genomskinliga, då är det lätt att se hur rötterna mår och om det är dags att vattna eller ej. Orkidéer vill stå trångt så välj en kruka som bara är snäppet större än den plantan redan står i. Eller plantera om i samma kruka men i ny kompost.

 

Jord: Med få undantag vill inomhusorkidéer absolut inte växa i vanlig blomjord. Den blir för blöt och de ruttnar snart. Använd speciell orkidéjord (”kompost”) som säljs på de flesta ställen där krukväxter finns. Eller, ännu hellre, tillverka egen av tallbark (spintad i tärningsstora bitar) och vitmossa. En blandning av hälften tallbark och hälften vitmossa brukar vara bra.

 Omplantering: Orkidéer behöver inte planteras om så ofta. Vart tredje år kan vara lagom. Plantera om ifall komposten börjar se murken ut eller om orkidén håller på att växa ur sin kruka. Nyinköpta orkidéer behöver oftast planteras om på en gång eftersom komposten ofta är förmultnad. Och ja, även blommande orkidéer kan planteras om. Hellre störa dem under blomningen än att de hinner ruttna och dö. 

Förökning: Genom delning. Varje ny planta bör bestå av minst tre bulber. Fröförökning är svårt eftersom det måste ske helt sterilt. Vissa orkidéer, som t.ex. Phalaenopsis och Dendrobium, kan bilda nya småplantor på gamla blomstänglar eller bulber. Nära dessa småplantor fått ca 3 rötter som är ca 5 cm långa kan de tas loss från moderplantan och sättas i egna krukor.

 Blomning: Ofta varar blomningen runt en månad. Phalaenopsis kan blomma flera månader (ja, upp till ett år) på samma stängel. Klipp aldrig bort en blomstängel förrän den har vissnat! Nya knoppar kan komma på den gamla stängeln.