Den bästa maten är den man odlar själv. Ät dig frisk och stark och få ett bättre immunförsvar! Se vad grönsakerna och bären gör för din kropp och hur du odlar dem.

Odla olika sorters mangold för häftiga färgeffekter på tallriken.

Foto: www.ZhekOS.com

Odla olika sorters mangold för häftiga färgeffekter på tallriken.

Mangold ger färg på tallriken

Gröna blad proppade med näringsämnen och nästan tomma på kalorier. En portion ger dig mängder med lutein, kalium, kalcium, magnesium, anticyaniner, samt gott om vitamin C och K. Ett högt intag av antocyaniner ger lägre insulinresistens och bättre blodsockerreglering. Mangold skyddar ögonen mot åldersproblem, som förändringar i gula fläcken.

Odla mangold:
Så direkt på friland i näringsrik jord, 1–2 cm djupt, när jorden blivit lite uppvärmd i mitten av maj. Mangold går utmärkt att odla i pallkragar och i krukor, samt är dekorativ ihop med sommarblommor. Skörda efter hand som bladen utvecklas, vanligtvis efter 6–8 veckor. Mangold går bra att skörda som mikroblad (baby leafs).

Det är olika sorter av amerikanska blåbär som man odlar i trädgården. De varierar i smak och storlek, så testa dig fram.

Det är olika sorter av amerikanska blåbär som man odlar i trädgården. De varierar i smak och storlek, så testa dig fram.

Blåbär är fulla av antioxidanter

Blåbär är rena rama superbären – rika som de är på antioxidanter, vitaminer, flavonoider och antocyaner! Det sistnämnda är extra effektivt vid ögonbesvär. Blåbär sänker kolesterolet i blodet och motverkar högt blodtryck, har antiinflammatoriska egenskaper för tarmar och studier pekar på att de även stärker minnet.

Odla blåbär:
Vilda blåbär plockar man bäst i skogen, medan det är de amerikanska blåbären man odlar. Det finns några olika sorter, och buskarna ger fler bär om man odlar flera tillsammans. De vill stå skyddat i sur jord, inte alltför fuktigt. Gödsla på försommaren, gärna med rododendrongödsel, utan kalk.

Satsa på slätbladig persilja om du inte gillar konsistensen av den krusiga.

Satsa på slätbladig persilja om du inte gillar konsistensen av den krusiga.

Persilja – en grönsak för skönhet

Lägg inte persiljan åt sidan! Den är full av nyttigheter som järn och folsyra. Även en liten mängd persilja kan täcka ditt dagliga behov av vitamin K. Persilja är rik på karoten, som i kroppen ombildas till A-vitamin, vilket hjälper huden att binda fukt, det i sin tur motverkar ålderstecken och även akne. Tugga gärna lite persilja innan maten, för den sänder signaler av tillfredställelse, så att man äter lite mindre.

Odla persilja:
Förodla inne eller direktså i fuktig jord, lägg gärna fröna i ljummet vatten ett par dygn innan sådd för snabbare groning. Skörda bladen efter hand. Persilja är lätt att odla i kruka på balkongen. Den är frosttålig och man kan fortsätta att skörda den år två även när den går i blom.

Koka broccolin al dente eller testa att grilla tunnare kvistar.

Koka broccolin al dente eller testa att grilla tunnare kvistar.

Broccoli är både matig och nyttig

Grönsakernas superstjärna broccoli stimulerar bildandet av naturliga antioxidanter i kroppen och är därför cancerskyddande. Den innehåller stora mängder kalcium och vitamin K, som är viktiga för att stärka skelettet. Den stora mängden riboflavin (B2-vitamin), hjälper ögonen att anpassa sig till ljusförändringar. Den är även rik på vitamin C, järn, zink och andra viktiga näringsämnen.

Odla broccoli:
Köp plantor eller förså inomhus och plantera ut när frostrisken är över. Broccoli vill ha väldränerad jord med mycket näring. Gödsla under växtsäsongen. Växer bäst på sensommaren och hösten. Skörda när buketterna är lagom stora. Väntar man för länge blommar de.

Polkabetor är en randig rödbeta som är mycket effektfull som hyvlad rå på sallader.

Polkabetor är en randig rödbeta som är mycket effektfull som hyvlad rå på sallader.

Rödbetor är en allround rotsak

Nykokta rödbetor med smör, finns det något godare!? Använd som råkost, ugnsrosta med fetaost eller värm dig med en matig borsjtj. Rödbeta går även att grodda. Och släng för guds skull inte blasten! Den används precis om mangold eller spenat. Bra också att betorna har ett så högt näringsvärde. De är fiberrika och fulla med folsyra, som är viktigt för cellbildningen. Dessutom massor av B- och C-vitaminer.

Odla rödbetor:
Polkabetor och gulbetor odlas som rödbetor. Så från maj till första veckorna i juli. Kan odlas i de flesta jordar och har ett måttligt näringsbehov. Ge dem gärna lite träaska så mår de ännu bättre. Vattna om det blir torrt. Testa gärna att grodda rödbetor – de har en fantastisk färg!

”It takes two to tango!” Kiwi brukar kräva hon- och hanplantor för att det ska bli frukt, men det har börjat komma upp självfertila plantor på marknaden.

Kiwi klättrar på spaljé och i popularitet

Kiwi innehåller dubbelt så mycket C-vitamin som apelsin! Dessutom innehåller kiwi magnesium och fibrer, och är faktiskt den mest näringsrika av alla frukter (fast den egentligen är ett bär!)

Odla kiwi:
Det finns flera sorter av kiwi och minikiwi, och ofta behöver man hon- och hanplantor för att få frukt. Minikiwin kan odlas upp till zon 5. Sätt plantorna en halvmeter ifrån varandra. Helst i soligt läge och i näringsrik mulljord. Vattnas rikligt.

Testa att fritera blomskotten lätt och ha dem som tillbehör till grillat.

Testa att fritera blomskotten lätt och ha dem som tillbehör till grillat.

Maskrosen är mycket mer än ett ogräs

Maskros är urindrivande och stärkande för lever och galla. Man kan äta knoppar, blommor, blad och rot. Färska, späda blad kan man göra en god sallad av, de innehåller kalium och rikligt med B- och C-vitaminer.

Odlingsråd brukar inte behövas, även om den faktiskt odlas kommersiellt i t ex Frankrike, men här finner du recept med maskrosor.

Vitkål, grönkål, palmkål, rödkål, blomkål, svartkål, brysselkål, savoykål och en uppsjö av asiatiska kålsorter – ett underbart och varierat släkte att odla.

Vitkål, grönkål, palmkål, rödkål, kinakål, blomkål, svartkål, brysselkål, savoykål och en uppsjö av asiatiska kålsorter – ett underbart och varierat släkte att odla.

Kålväxter finns i många varianter

Kål är en riktig superkälla till viktiga vitaminer, mineraler och antioxidanter. Alla kålväxter innehåller särskilt mycket C-vitamin. Precis som de flesta grönsaker innehåller de inte många kalorier, men en hel massa nyttigt. Vitkål passar fint att mjölksyra och då blir kålen än nyttigare.

Odla kålväxter:
Så direkt, förså eller köp plantor. Trivs i näringsrik jord med hög fuktighet. Genom att hålla jorden fuktig gör man det också ogästvänligt för skadedjur och larver. Duscha gärna med nässelvatten för att öka motståndskraften ytterligare, använd täckduk, odlingstunnel eller testa att samodla med andra grönsaker.

Testa att odla både tidiga och sena morotssorter, och odla i omgångar för att kunna skörda hela säsongen.

Testa att odla både tidiga och sena morotssorter, och odla i omgångar för att kunna skörda hela säsongen.

Morötter är fulla av karoten

Morötter platsar i många rätter som råa, kokta, mosade, stekta, ungsgrillade eller i smoothies. En morot innehåller mer än dagsbehovet av både beta- och alfakaroten som omvandlas till A-vitamin i kroppen och stärker synen, speciellt ditt mörkerseende. Morötter är rika på både kalium, jod och kostfibrer, som främjar matsmältningen, reglerar blodsockret och förebygger hjärt-kärlsjukdom.

Odla morötter:
Går att så direkt efter att tjälen gått ur marken, men vill man vara helt säker på att lyckas är det bra att vänta lite till. Efter att fröna är i marken kräver moroten minimalt med skötsel. Odla i omgångar för skörd hela säsongen. Rensa lite ogräs och gallra ur ibland, vattna vid behov. Testa sorter i olika färger.
Stuvad eller stekt, varvad i gratänger eller tillsammans med bär i en smoothie – spenat är riktig superfood och dessutom lättodlad.

Stuvad eller stekt, varvad i gratänger eller tillsammans med bär i en smoothie – spenat är riktig superfood och dessutom lättodlad.

Spenat – den ständige superhjälten

En portion ger mer än dagsbehovet av vitamin K och upp till 50 procent av det rekommenderade intaget av folsyra, kalium, magnesium, selen, vitamin A, C och B6. Ett annat ämne, som spenat är rikt på är thylakoid – det frigör de hormoner som minskar ångest, samtidigt som det fördröjer nedbrytningen av fett, med andra ord lättare att minska vikten. Spenat sänker även blodsockret.

Odla spenat:
Spenat är mycket lättodlad! Tycker om mullrik och fuktig jord, relativt kalkrik. Låt den inte lida av torka, den tycker om fukt och kan gå i blom om den får torka ut. Så i omgångar från sen vår och fram till sensommaren. Odlar du i tunnelväxthus kan du även vinterodla, d v s förlänga säsongen både vår och höst då spenat är frosttålig. Testa gärna även att odla den rankande perenna malabarspenaten.